4 ugers sommertogt i 2013, kræve flere besætninger, med om
muligt forskellige kompetencer. Svabergastlærling, Kahytsjomfru og
Svabergast, starter på lærlinges 16 års fødselsdag, togtet, som første team ud
af 3.

Kursen sættes mod svensk territorialfarvand og første ben, bringer ”Det gode skib Liss” til Helsingborg, en
tur på 22 sømil. Nordlige vind, ind skråt forfra og krapsøer, tager ind i
mellem pippet fra kahytsjomfruen, der undre sig over hvordan kastevinde, pludselig
gør sejladsen lidt for spændende.

Jomfruen er dog ikke mere rystet end, at vel i havn, diskes
der op med det, der skal vise sig at være, den første af sommertogets mange sublime
menuer.

Dagen efter går turen de ca. 12 sømil til Høganæs, kendt for
keramik og stor offentlig strandpromenade. Måske er det tanken om at skulle
møde den tidligere ejer og hans skønne hustru, der får Svabergasten til at droppe
godt sømandskab. Måske tanken om den herlige
middag han ved venter, får ham til, for en stund at glemme fornuftig navigation.

I hvert fald bliver der stille i cockpittet og søkort og
ekkolod nidstirres med et ekstra fast blik, da det viser sig, det elektroniske
søkort udstikker en genvej, hvor kursen er over lavt vand og stenet grund, langt
væk fra sømærker, røde og grønne bøjer.

Efter bustur, sightseeing, is og kaffe på Granhotel,
afmønstre Kahytsjomfruen og drager hjemad, mod jobbet som Florens. Svabergast
og lærling fortsætter på egen hånd, 20 sømil nordpå, mod destinationen Torekov.
På styrbordside passeres i frisk vind det imponerende Kullen berget. Besætningen undre
sig over, hvordan Oslofærgen engang, med uheldige følger, overså denne massive
klippeformation, der rejser sig 187 meter over havet.

Torekov oser af sommerferiestemning. En havnefest er under opsejling. Luften er tyk af
dunsten fra restauranter, sololie og udstødning fra værdifulde luksusbiler, der
imponerer menneskemylderet, når de svinger forbi havnen.

Lærlingen gisper hver gang Maserati, Porsche eller Ferrari, viser
sig for folket, men når heldigvis at komme i sikkerhed, inden en velklædt Aston
Martin ejer, opdager savlet på kølerhjelmen.

Dagen efter er vinden stadig nordlig, men lidt aftagende, nu
nede på 10 sekundmeter, så den skal ikke forhindre ”Det gode skib Liss” i at
fortsætte togtet nordover, de 17 sømil mod Hamstad.

Til at starte med, har ”Det gode skib” følgeskab af et par
jollesejlere, der som kåde delfiner krydser ind foran og bag ved ”Det gode skib”.
I sig selv en bedrift, men da den ene jollesejler ”parkerer” uanfægtet midt i
den høje sø og lige så uanfægtet krænger våddragten af og stående, lader sit vand… i
mens Lærling og Svabergast, kæmper for at holde sig fast, bliver det lige en anelse for flabet.

Med en gennemsnitsfart på mere end 6 knob, i den temmelig
friske vind, går turen mod Halmstad forholdsvis hurtigt. Ude på mere åbent vand, opfører søen
sig som om, det stadig blæser 15 sekundmeter. Det vil sige med bølger af en
anselig størrelse, op mod tre meter. Og måske der er en fornemmelsen af, skiftevis
at kurre ned af bølger og sekunder efter bestige bølger der
gør, at Lærlingen indimellem passer ror og navigation, uden indblanding. Mest
når Svabergasten et par gange mener, at læsiden er et fornuftigt sted at
lette maven for unødigt indhold.